Agenda

int. dag rechten vh kind (20 nov)
 
 

Universele Kinderdag. Elk jaar wordt op 20 november de 'Internationale Dag van de Rechten van het Kind' (Universal Children's Day) gevierd. Op deze dag zijn er allerlei activiteiten om te herinneren dat kinderen speciale rechten hebben.

UNICEF en de Verenigde Naties hebben hiervoor op 20 november 1989 een verdrag aangenomen. Hierin zijn de basisrechten van alle kinderen ter wereld vastgelegd.

De belangrijkste rechten van het kind zijn:
Het recht op onderwijs
Het recht op eigen geloof en cultuur
Het recht op een naam en een nationaliteit
Het recht op een eigen mening
Het recht op een veilig en gezond leven
Het recht op bescherming tegen kinderarbeid
Het recht op bescherming tegen mishandeling en geweld
Het recht op bescherming bij een oorlog
Het recht op spelen
Het recht om op te groeien bij familie
Het recht op veilig drinkwater
Het recht op goede gezondheidszorg
Het recht op zorg bij een handicap
Alle rechten gelden voor alle kinderen over de hele wereld

Het verdrag van de Universele Verklaring van de Rechten van het Kind werd op 20 november 1989 aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Inmiddels is het verdrag door 191 van de 193 landen op de wereld ondertekend. De landen verplichten zich hiermee tot het beschermen van de rechten van kinderen in hun land. Ze moeten kinderen ook de kans geven om mee te denken en te praten over dingen die voor hen van belang zijn. Ieder land moet elke vijf jaar rapport uitbrengen aan een speciale commissie in Genève. UNICEF heeft een belangrijke taak bij het toezicht op de naleving van het verdrag.

Jaarlijks wordt op 1 juni de Internationale Dag van het Kind (Kinderdag) gehouden.

 


(Deze tekst is overgenomen van beleven.org) 

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten. Je hebt er een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij deze bijzondere dag.
  2. Belangrijk: Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we aandacht hebben bij levensbeschouwing voor deze dag.
  3. Invulling: Stel dat we bij ons op school echt aandacht gaan geven aan deze bijzondere dag, hoe zou je die dan vormgeven? Welke activiteiten gaan we doen? Welke aankleding van het gebouw?
 
 
wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Tegen beten weten in

Rob de nijs

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Wicca Avondgebed

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …