Agenda

Leilat-ul-Meraj (hemelreis Mohammed)
 
 

De 27ste van de islamitische maand Radjab is de nacht van de reis van de profeet Mohammed (vzmh) van Mekka naar Jeruzalem, en zijn daaropvolgende reis naar de hemel.

Deze miraculeuze gebeurtenis wordt 's avonds in de moskee, in de 'gezegende nacht' herdacht. Al Isra' wal Miraj.

De aartsengel Jibrail (of Djibriel = Gabriël) nam Mohammed in Mekka bij de arm, toen deze lag te slapen voor de moskee. Voor de poort van de moskee stond een wit rijdier. Het dier, Buraak, had vleugels aan zijn hoeven, waarmee het zich voortbewoog. Buraak vloog samen met Mohammed en Jibrail naar Jeruzalem. Op de berg van de tempel stopte Jibrail.

Op het plein boven op de heuvel zaten Mozes, Jesaja, Jezus en nog vele andere profeten. Na met hen gebeden te hebben klom Mohammed met behulp van een ladder, een mi'raadj, naar de zeven hemelen. In de zevende, hoogste hemel zag hij Allah, de allerhoogste. Daarna keerde hij terug naar Mekka, waar niemand zijn verhaal geloofde.

Deze overlevering heeft ervoor gezorgd dat voor moslims Jeruzalem, na Mekka, de heiligste stad is.

Op de plek waar Mohammed volgens de overlevering naar de zevende hemel ging, werd later de Al Aqsa-moskee gebouwd.

Moslims vieren deze gebeurtenis door te bidden. In sommige moslimlanden worden de huizen, de straten en zeker de moskeeën versierd met kleurrijke wimpels en vlaggen, 's Nachts worden ze feestelijk verlicht met kandelaren en zelfs olielampen. 's Avonds vinden er in de moskeeën erediensten plaats en komen sprekers de diepgang van deze heilige avond toelichten. Na de plechtigheid worden er zoetigheden uitgedeeld. Het grootste deel van de nacht wordt in gebed doorgebracht en van de gegoede moslims wordt verwacht dat zij wat van hun rijkdom afstaan ten gunste van hulpbehoevenden.

Het doel van de spirituele tenhemelstijging van Mohammed was om de status van de profeet te bevestigen. Moslims geloven dat geen enkel ander menselijk wezen ooit tot zoiets in staat is. Er wordt verhaald dat zelfs Gabriël, die de profeet op zijn reis vergezelde, op een bepaald moment moest afhaken en het volgende opmerkte: "Ik ben genoodzaakt hier te stoppen. Ik kan niet verder gaan, maar gij, heerser van de wereld en brenger van vrede, voltooi uw glorieuze opmars."


(Deze tekst is overgenomen van beleven.org)

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten. Je hebt er een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij deze bijzondere dag.
  2. Belangrijk: Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we aandacht hebben bij levensbeschouwing voor deze dag.
  3. Invulling: Stel dat we bij ons op school echt aandacht gaan geven aan deze bijzondere dag, hoe zou je die dan vormgeven? Welke activiteiten gaan we doen? Welke aankleding van het gebouw?

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten. Je hebt er een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij deze bijzondere dag.
  2. Belangrijk: Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we aandacht hebben bij levensbeschouwing voor deze dag.
  3. Invulling: Stel dat we bij ons op school echt aandacht gaan geven aan deze bijzondere dag, hoe zou je die dan vormgeven? Welke activiteiten gaan we doen? Welke aankleding van het gebouw?
 
 
wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Aan de rand van de Kalahari

Zimbabwe

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Revontulet

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …